Gedói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

  • Aktualitások
    • Beiratkozással kapcsolatos információk
      • Tájékoztató a beiratkozással kapcsolatban
      • Letölthető nyomtatványok beiratkozáshoz
      • Felvételi lehetőségekről szóló tájékoztató
      • Felvételi körzetünk
      • Nyílt napok leendő elsősöknek
    • Hírek
    • Eseménynaptár 2022-2023
    • A tanév helyi rendje
    • Médiamegjelenések
    • Étkeztetési információk 2022/2023-as tanév
  • Rólunk
    • Ezek vagyunk mi – A Gedói képekben
    • Bemutatkozás – általános iskola
    • Bemutatkozás – alapfokú művészeti iskola
    • Intézményvezetés
    • Munkatársak
      • Pedagógusok
      • Nevelő és oktató munkát segítő dolgozók
      • Funkcionális dolgozók
      • Hitoktatók
      • Iskolapszichológus
      • Gyógypedagógusok
      • Iskolai védőnők
    • „A Jövőnkért” Alapítvány
    • Az intézmény nyitvatartási rendje
    • Csengetési rend
  • Oktatás
    • KRÉTA napló
    • Közzétételi lista
    • Az iskolai osztályok száma, a tanulók létszáma
    • Tanulmányi ügyek
      • Egyéni fogadóórák 2022/2023-as tanév
      • Tanórán kívüli egyéb foglalkozások
        2022/2023-as tanév
      • Taneszközjegyzék 2022/2023-as tanév
      • A diákigazolvány igénylésének menete
    • Alapfokú művészetoktatás
      • Alapfokú művészetoktatás éves térítési- és tandíja 2022/2023-as tanév
      • A térítési díj és tandíj jogcíme és mértéke, jogosultsági és igénylési feltételei
      • Csoportok száma művészeti áganként
      • Versenyeredmények
    • Mérések
      • Országos Kompetenciamérés eredményei
      • Idegen nyelvi mérések eredményei
    • Versenyeredmények
      • 2021/2022-es tanév
      • 2020/2021-es tanév
      • 2019/2020-as tanév
      • 2018/2019-es tanév
      • 2017/2018-as tanév
  • Dokumentumok
    • Szervezeti és Működési Szabályzat
    • Pedagógiai program
    • Házirend
    • Panaszkezelési szabályzat
    • Tájékoztatók
      • Adatkezelési tájékoztatók
      • Felszerelési jegyzék
      • Bővült az igazolt hiányzások köre
      • A magyar gyermekvédelmi rendszer működése az online környezetben történő gyermekveszélyeztetés tükrében
    • Letölthető nyomtatványok
  • Galéria
  • Elérhetőségek

Bemutatkozás

“Csak az gyógyít, ha az emberi lélek
Tükrében képződik az egész közösség,
és a közösségben él az egyéni lélekerő.”
(Rudolf Steiner)

A Gedói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Szeged északi lakótelepén épült 1962-ben. Egyemeletes, fákkal körülvett téglaépület. Elnevezése helytörténeti hagyományokat őriz. A századforduló idején itt élt tehetős hajótulajdonos polgárcsaládról, a Gedó- famíliáról kapta a lakónegyed a nevét, akik vállalkozásuk mellett a környéken népszerű szórakozóhelyet is létesítettek. A mulatókertben szívesen időzött Móra Ferenc is.

A szülők igényeit figyelembe véve 1983-2004-ig angol tagozat működött, azóta emelt óraszámú angol nyelvi képzés folyik. A nyitott, családias, érzelmileg támogató iskolai környezetben előtérbe helyezzük a tehetséggondozást, az esélyegyenlőség biztosítását, a készség-képességfejlesztést egyéni differenciálással. Az intézmény elkötelezett a vizuális, esztétikai, művészeti, érzelmi nevelés iránt. 1984-től a városban elsőként rajz tagozat indult, amelynek folytatása 2003-tól az alapfokú művészetoktatás. A képző-és iparművészeti ágon folyó kiemelkedő eredményeket felmutató képzést az Oktatási Hivatal 2007-ben kiválóra minősítette. Nagy hangsúlyt kap a „szabad alkotás” a kreativitásnak teret engedve, melynek eredményeképpen kimagasló eredményeket érnek el a művészetoktatásban résztvevő tanulók országos és nemzetközi versenyeken.

Az intézmény fő profilja a művészetoktatáshoz kapcsolódóan a vizuális-téri képességcsoportra épülő tehetséggondozás. A tanulók élményszerűen tapasztalhatják meg a képző- és iparművészeti stílusok és irányzatok sokszínűségét, valamint azokat a kifejezési formákat, amelyek a képző- és iparművészetben ötvöződnek. A képzési forma feltárja a művészet megörökítő, átörökítő szerepét, megérteti, hogy az alkotás a legértékesebb emberi alapképesség. A művészeti nevelés megalapozza a tanulók esztétikai szemléletét, kommunikációs képességét, az értékes alkotások iránti igényét. A rendszeresen átélt pozitív élmények alakítják ki azokat az emberi tulajdonságokat, magatartási szokásokat, melyek a művészetek területén az eredményes szereplés összetevői. A művészeti tevékenység nagyban elősegíti a tanulói alapképességek kialakulását, megerősítését. Törekszünk a tehetségígéretek felfedezésére és intenzív fejlesztésére a művészet, az alkotás, a logikus gondolkodás együttesével, sikerélmény biztosításával, komplex személyiségfejlesztéssel.

Emelt óraszámú angol nyelvi képzés biztosítja a tanulók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztését. Az angol nyelvet első osztálytól tanulhatják az ide érkező diákok, ötödik osztálytól képességek szerinti bontásban. Kis létszámú csoportokban sajátíthatják el tanulóink az informatika és a technika tantárgyak alapjait is.


Alkalmazott tanulási- tanítási stratégiák

Komplex Alapprogram

A 2020/2021-es tanévtől minden évfolyamon fokozatosan bevezetendő Komplex Alapprogram egy olyan nevelési-oktatási program, melynek középpontjában az élményalapú tanítás, a tanulókat aktívan bevonó pedagógiai szemlélet áll. A Komplex Alapprogram nevelési-oktatási programja, valamint tanulási-tanítási stratégiája (Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban [DFHT]) olyan pedagógiai módszereket és eljárásokat szervez egységes rendszerbe, amelyek erősítik az intézmény esélykiegyenlítő szerepét, elősegítve személyiségfejlesztő tevékenységünket. A heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált egyéni fejlesztés (DFHT) segítségével képessé válnak a tanulók az önálló és a társas tanulásra, egyszóval: az eredményes tanulásra. A tanulók alapvető képességeinek fejlesztését az alprogramok támogatják, melyek többnyire a délutáni idősávban valósulnak meg: Digitális alapú alprogram, Életgyakorlat-alapú alprogram, Logikaalapú alprogram, Művészetalapú alprogram, Testmozgásalapú alprogram. A tanulói sokszínűség értékként jelenik meg, melyre lehetőségként tekintünk, hiszen minden tanuló kiváló valamiben.

A 2020/2021-es tanévtől minden évfolyamon fokozatosan bevezetendő Komplex Alapprogram egy olyan nevelési-oktatási program, melynek középpontjában az élményalapú tanítás, a tanulókat aktívan bevonó pedagógiai szemlélet áll. A Komplex Alapprogram nevelési-oktatási programja, valamint tanulási-tanítási stratégiája (Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban [DFHT]) olyan pedagógiai módszereket és eljárásokat szervez egységes rendszerbe, amelyek erősítik az intézmény esélykiegyenlítő szerepét, elősegítve személyiségfejlesztő tevékenységünket. A heterogén tanulócsoportokban folyó differenciált egyéni fejlesztés (DFHT) segítségével képessé válnak a tanulók az önálló és a társas tanulásra, egyszóval: az eredményes tanulásra. A tanulók alapvető képességeinek fejlesztését az alprogramok támogatják, melyek többnyire a délutáni idősávban valósulnak meg: Digitális alapú alprogram, Életgyakorlat-alapú alprogram, Logikaalapú alprogram, Művészetalapú alprogram, Testmozgásalapú alprogram. A tanulói sokszínűség értékként jelenik meg, melyre lehetőségként tekintünk, hiszen minden tanuló kiváló valamiben. 

A tanulókra fókuszálva a csoportszintű és az osztályközösségre vonatkozó tervezés is érvényre jut. A Komplex Alapprogram a tanulóközösséget mint az egyéni tanulás forrását ösztönző, támogató tényezőként veszi figyelembe. Elősegíti, hogy maguk a csoportok, közösségek fejlődjenek, tanuljanak. A Komplex Alapprogram által vezérelt tanítási folya-matban a személyre szabott fejlesztés során a munkavégzés feltételei differenciáltan szerveződnek, ezzel biztosítva a tanulók egyéni különbségeihez történő alkalmazkodást.

A tanulók fejlesztése azt célozza, hogy az intézményen kívüli életben is helyt álljanak, így a család, a munka, a társadalmi kapcsolatok területein is. A Komplex Alapprogram célja növelni az iskola értékközvetítő szerepét a szolidaritás, a méltányosság és a kölcsönös befogadás révén, segíteni a tanulókat a felelősségvállalás képességének elsajátításában és felmutatni a tudomány, az egészség, a szociális jólét értékeit.

A tanítási- tanulási stratégiák tanítására (kooperatív tanulás, stratégiai és problémamegoldó képesség fejlesztése, tudományos érdeklődés, elmetérkép, strukturálási módszerek, írás és olvasási stratégiák stb.) mind a tanórákon, mind a tanórán kívüli tevékenységek során kiemelt figyelmet fordítunk.

 

„Tanulás tanulása” szakkör

A „Tanulás tanulása” szakköri keretben történő bevezetése kulcsfontosságú szerepet tölt be a tanulási képességek fejlesztésében, az egész életen át tartó tanulás iránti igény kialakításában. A fejlesztést az 5. évfolyamon kínáljuk fel, egyrészt a tagozatváltás megkönnyítése, másrészt a tanulók életkori sajátosságai miatt.

 

Témahetek

A különböző témahetek (pénzügyi tudatosság és gazdálkodás, digitális, fenntarthatóság-környezettudatosság) megszervezésével célunk a XXI. század köznevelési elvárásainak megfelelő gyakorlati, mindennapokban használható ismeretek élményszerű, játékos módon történő átadása, a szemléletformálás.

 

Agressziókezelés és resztoratív szemlélet az iskolában

Az érzelmileg támogató iskolai környezet megvalósítása érdekében vezettük be a resztoratív szemléletet. Ennek során a másokkal való kapcsolatainkat a kölcsönös tisztelet, a különbségek iránti tolerancia, a döntéshozatalban való egyenlő részvétel, a hatalmi viszonyok csökkentése, a kollektív felelősség és a sérelmek inkább jóvátétellel, mintsem büntetéssel való orvoslásának elvei szerint szervezzük. A gyakorlati megvalósítását különböző kommunikációs folyamatok segíthetik, mint például az egyéni elbeszélgetés, a mediáció, a körökben folytatott közösségi megbeszélések, osztálygyűlések vagy resztoratív konferenciák.

A resztoratív eljárások szélesebb körű, prevenciós alkalmazása számos lehetőséget kínál a tanulók kulcskompetenciáinak fejlesztésére, mindenekelőtt pedig a nyelvi, kapcsolatvezetési és állampolgári kompetenciák szemléltetésére és gyakoroltatására. A resztoratív osztálygyűlések, illetve körök erre kínálnak lehetőséget, segítve ezzel a társas viszonyokra érzékeny, tudatos, érdeklődő magatartás elsajátítását. Emellett a szociális kompetenciák gyakorlásához is teret biztosítanak, mivel a közösséget érintő problémákat tárgyalják meg és részvételt ajánlanak a döntéshozatalban, megkövetelve az egyenlőség, a demokrácia, a vallási és etnikai sokszínűség tiszteletben tartását.

Hosszú távú elképzeléseinkben a pedagógusok, gyermekek és szülők csoportjainak resztoratív szemléletű felkészítésén keresztül szeretnénk a közösség erősítésének folyamatát hatékonnyá és tartóssá tenni. Reményeink szerint a Gedói Általános Iskola és AMI közössége a resztoratív szemlélet segítségével belső folyamatainak kompetens és aktív alakítójává válik, ami mind a nevelési, mind az oktatási célok hatékonyabb eléréséhez, valamint egy harmonikusabb, örömtelibb iskolai szervezeti klímához járul majd hozzá.

Prevenció a tanulók biztonságáért: „Kék Tér” és KEVE program

A „Kék Tér” program a CSMRFK „Lépésről lépésre a biztonságért” komplex prevenciós programjának egyik legfontosabb eleme, mely egyedülálló módon támogatja az alsó tagozatos diákokat alapvető bűn- és balesetmegelőzési ismeretek elsajátításában. Az életkori sajátosságoknak megfelelően játékos és szórakoztató módon készítjük fel őket az áldozattá, elkövetővé válás elkerüléseinek lehetőségeire. A foglakozások a harmadik és negyedik évfolyamon valósulnak meg, melyek témái: közlekedésbiztonság; káros szenvedélyek; veszélyes szerek; felelősségvállalás; konfliktus-erőszak-agresszió; a tévézés veszélyei; idegenek; vízbiztonság; vagyonvédelem; internethasználat; egyedül otthon.

2017 szeptemberében Budapesten a Belügyminisztérium meghívására a Kék Tér programot a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya és a Gedói Általános Iskola közösen ismertette a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács nyilvános ülésén.

A KEVE-t, az általános iskolások közlekedésbiztonságát segítő programot 1. osztálytól felmenő rendszerben alkalmazzuk a 2018/2019-es tanévtől. A gyermekek akár gyalog, akár kerékpárral vesznek részt a forgalomban, szerves részei a közlekedésnek, ezért bennük minél fiatalabb korban ki kell alakítanunk azokat a beállítódásokat, automatizmusokat, szokásokat valamint döntési és magatartási készségeket, amelyek hozzásegítik őket a közlekedésben való részvételük kockázatának csökkentéséhez. Első osztályban célunk, hogy ismerjék:

  • a gyalogos közlekedés szabályait a lakó- és iskolakörnyezetben,
  • az úttesten és a járdán való áthaladás szabályait és gyakorlati alkalmazását,
  • a tömegközlekedési eszközökön való utazás, azokra való fel- és leszállás elemi szabályait,
  • a kerékpárral való biztonságos közlekedést.

A Gedóiban nagy hangsúlyt fektetünk a hagyományok és a partneri kapcsolatok ápolására, az egészség- és környezettudatos magatartás kialakítására, a változatos pedagógiai módszerek, különböző tanulásszervezési eljárások alkalmazására, a tehetséggondozásra és a hátránykompenzációra, a prevenció biztosítására.

Gedói Általános Iskola
és Alapfokú Művészeti Iskola

 

6723 Szeged, József Attila sgt. 116.

 

Tel.: 62/540-046
Fax.: 62/540-047

 

gedoi.iskola@gmail.com

Csengetési rend

0. óra 7.15-7.55
1. óra 8.00-8.45
2. óra 8.55-9.40
3. óra 9.55-10.40
4. óra 10.50-11.35
5. óra 11.45-12.30
6. óra 12.40-13.25
7. óra 13.30-14.15

„Csak az gyógyít, ha az emberi lélek
Tükrében képződik az egész közösség,
és a közösségben él az egyéni lélekerő.”

(Rudolf Steiner)

  • Email
  • Facebook

Copyright © 2023
Gedói Általános Iskola
és Alapfokú Művészeti Iskola

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. Elfogadom További információk...
Sütik (cookie) kezelése

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Támogasson minket adója 1%-ával!

„A Jövőnkért” Alapítvány

Adószám: 19083560-1-06

Köszönjük a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlását céljaink támogatása érdekében.