“A művészet létéből fakadóan nemesítő hatással van az emberre.“
(Andrej Tarkovszkij)
Az intézmény elkötelezett a vizuális, esztétikai, művészeti, érzelmi nevelés iránt. 1984-től a városban elsőként rajz tagozat indult, amelynek folytatása 2003-tól az alapfokú művészetoktatás. A képző- és iparművészeti ágon folyó kiemelkedő eredményeket felmutató képzést az Oktatási Hivatal 2007-ben kiválóra minősítette. A különböző művészeti ágak ötvözésével, a velük való játék során komplex művészeti nevelés valósul meg. Nagy hangsúlyt kap a „szabadalkotás” a kreativitásnak teret engedve, melynek eredményeképpen kimagasló eredményeket érnek tanulóink országos és nemzetközi versenyeken.
A vizuális nevelés lényeges eleme, hogy a gyerekek az adott évfolyam vizuális problémáit gyakorlati, tapasztalati módon életkori sajátosságaiknak megfelelő témák, szellemi tartalmak keretében dolgozzák fel. Ezek teszik lehetővé a nagyobb ívű feladatsorok megvalósítását. A témákkal való elmélyültebb foglalkozás nagyfokú szellemi inspirációt ad, leleményes megoldásokra ösztönöz. Ehhez változatos megközelítési módokat és technikákat tudunk felkínálni. Egy-egy nagyobb munka elkészítésénél a csoportmunkát alkalmazzuk. Így lehetőség van az intenzív és differenciált tanulói együttműködésre is. Fontos a vizuális információk szerzése, gyűjtése, de nem csak és elsődlegesen a külvilág rajzi tanulmányozása által.
Az alapfokú művészeti iskola képekben
Az első évfolyamokban a feladatok, feladatsorok mesefolyamba ágyazottan jelennek meg. Ez az életkor a legalkalmasabb arra, hogy a gyerekek különböző érzékszervekkel felfogható, átélhető élményeket játékok, mesék segítségével érezzék át. Fejlődik a gyerekek belső látása, képesek lesznek érzéki, és hangulati élményeiket a vizuális nyelv alapelemeinek segítségével sík és plasztikai alkotásaikon is megjeleníteni. Ez egyrészt folyamatos érdeklődést, inspirációt teremt, másrészt erősíti a kitartást az intenzív érzelmi átélésnek is teret engedve.
A magasabb évfolyamokon tanuló gyerekek kooperativitása, illetve projekt munkában való tevékenysége egyre erőteljesebb. Köszönhető ez az intellektuális képességek fejlődésének. Idővel kialakul bennük a kitartó, koncentrált munkához szükséges igényesség. A projekt és a kooperatív tevékenységek rendkívül hasznosak, hiszen ezekben nyilvánulhatnak meg személyiségük egyedi vonásai. Így a közös munka minden gyerek számára a legnagyobb értéket jelentheti, mely alkalmas önismeretük és önértékelésük erősítésére is. Művészeti nevelésünk és tehetséggondozásunk sokrétű folyamat, melynek során a speciális képességek kibontása mellett számtalan más tulajdonság fejlesztésére is lehetőségünk van.
A tanulók élményszerűen tapasztalhatják meg a képző- és iparművészeti stílusok és irányzatok sokszínűségét, valamint azokat a kifejezési formákat, amelyek a képző- és iparművészetben ötvöződnek. A képzési forma feltárja a művészet megörökítő, átörökítő szerepét, megérteti, hogy az alkotás a legértékesebb emberi alapképesség. A művészeti nevelés megalapozza a tanuló esztétikai szemléletét, kommunikációs képességét, az értékes alkotások iránti igényét. A rendszeresen átélt pozitív élmények alakítják ki azokat az emberi tulajdonságokat, magatartási szokásokat, melyek a művészetek területén az eredményes szereplés összetevői és nagyban elősegíti a tanulói alapkompetenciák kialakulását megerősítését.
A művészeti képzés megvalósulása:
Általános iskolai évfolyam | Alapfokú művészetoktatási évfolyam | Tanszak megnevezése | Heti óraszám | Tantárgyak |
---|---|---|---|---|
1. | Előképző 1. | Képzőművészeti | 4 | Vizuális alapozó gyakorlatok |
2. | Előképző 2. | Képzőművészeti | 4 | Vizuális alapozó gyakorlatok |
3. | Alapfok 1. | Képzőművészeti | 4 | Vizuális alapozó gyakorlatok Grafika és festészet alapjai |
4. | Alapfok 2. | Képzőművészeti | 4 | Vizuális alapozó gyakorlatok Grafika és festészet alapjai |
5. | Alapfok 3. | Képzőművészeti | 4 | Vizuális alapozó gyakorlatok Grafika és festészet alapjai Művészettörténet |
6. | Alapfok 4. | Grafika-festészet | 5 | Vizuális alapozó gyakorlat Grafika és festészet műhelygyakorlat Művészettörténet |
7. | Alapfok 5. | Grafika-festészet | 5 | Vizuális alapozó gyakorlat Grafika és festészet műhelygyakorlat Művészettörténet |
8. | Alapfok 6. | Grafika-festészet | 5 | Vizuális alapozó gyakorlat Grafika és festészet műhelygyakorlat Művészettörténet |
A művészeti munkacsoport kiállításának képei